Aktualności  »  Wiadomości prasowe

KASY FISKALNE: NOWA EWIDENCJA KOREKT

Sprzedaż na rzecz tzw. osób prywatnych co do zasady musi być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Niestety urządzenia te nie pozwalają na korygowanie dokonanych w nich zapisów np. wskutek zwrócenia towaru. Powyższa niedoskonałość nie może jednak wpływać na prawidłowe określenie obrotu i podatku należnego. Co za tym idzie, skoro sama kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w jej pamięci fiskalnej, należy ją dokonywać przy pomocy innych urządzeń.

Do tej pory organy podatkowe wskazywały tutaj na konieczność prowadzenia tzw. ewidencji (czy zeszytu) korekt pozwalającej na dokładne określenie kwoty korekty obrotu jak i podatku należnego w stosunku do każdego paragonu. Ewidencja taka jednak zarówno nie miała określonego wzoru jak też nie była uregulowana w przepisach prawa (w tym obowiązek jej prowadzenia). Tym samym jej prowadzenie w zasadzie pozostawało w gestii podatników, niemniej organy podatkowe wskazywały, że winien z niej wynikać także powód korekty.

Kasy fiskalne: nowa ewidencja korekt

Ustawodawca uregulował sposób postępowania, w przypadku korygowania sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej. Obecnie w tym celu należy założyć odrębną ewidencję, która musi zawierać dosyć szczegółowe dane.


Powyższa ewidencja korekt doczekała się unormowań prawnych z dniem 01 kwietnia 2013 r., w rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363). §3 ust. 4 tego rozporządzenia mówi, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (którym jak nietrudno się domyślić będzie przede wszystkim wystawiony wcześniej paragon);
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.


Rozporządzenie reguluje także postępowanie w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji (czyli błędu przy wprowadzaniu danych do kasy fiskalnej). W takiej sytuacji (§3 ust. 5 rozporządzenia) podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

  1. błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
  2. krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

W takim przypadku podatnik winien zaewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaż w prawidłowej wysokości (czyli w uproszczeniu mówiąc wystawić nowy paragon z prawidłowymi danymi).

Jak nietrudno zauważyć, omawiana ewidencja jest bardzo szczegółowa i sformalizowana (w porównaniu z dotychczasowym podejściem fiskusa). Niemniej podatnikom nie pozostaje nic innego, jak dostosowanie się do nowych regulacji, które jak już wyżej podkreślono, obowiązują od 01 kwietnia 2013 r.