Kategorie
Aktualności » Wiadomości prasowe
KONIEC EKSPANSJI DYSKONTÓW W POLSCE. ALDI, BIEDRONKA, LIDL I NETTO PODZIELIŁY MIĘDZY SIEBIE RYNEK
W 2015 r. spadnie dynamika obrotów tanich sklepów dyskontowych i wyhamuje rozrost ich sieci. Aldi, Lidl, Netto oraz Biedronka, w ostatnich latach podzieliły między siebie rynek. Mimo, że dyskontów działa w Polsce tylko nieco ponad 3,6 tys. (na ogólną liczbę 137,7 tys. placówek spożywczych), to sieci tanich sklepów zagarnęły dla siebie dużą pulę z obrotów całej branży.
Łączna kwota 52 mld zł rocznych obrotów dała sieciom dyskontowym pozycję największego gracza na rynku handlowym. Do tej pory Aldi, Lidl, Netto oraz Biedronka lepiej niż inne podmioty radziły sobie z przejawami kryzysu w branży spożywczej. Mimo silnej konkurencji cenowej oraz deflacji cen żywości dyskonty w ostatnim czasie rozwijały się bardzo dynamicznie, jednak - jak wksazuje ekspert BESI Marta Mickiewicz - w najbliższym czasie ten wzrost zostanie zahamowany przez efekt kanibalizacji, czyli konkurencję placówek w ramach tej samej sieci.
W ubiegłym roku w Polsce przybyło w sumie 338 sklepów dyskontowych, tymczasem wg danych Euromonitor International, w tym roku sieci otworzą tylko 238 nowych placówek handlowych. Ich obroty powinny dalej się zwiększać, jednak już o połowę wolniej, co w praktyce będzie oznaczało roczny wzrost na poziomie 6 proc.
Dziennik podkreśla, że ograniczenie ekspansji jest efektem zmiany strategii sieci dyskontowych. Prym w tej dziedzinie przejmują teraz sieci convenience, takie jak Żabka, część placówek Carrefour, czy Tesco w formacie Express.