Aktualności  »  Wiadomości prasowe

KONIEC EKSPANSJI DYSKONTÓW W POLSCE. ALDI, BIEDRONKA, LIDL I NETTO PODZIELIŁY MIĘDZY SIEBIE RYNEK

W 2015 r. spad­nie dy­na­mi­ka ob­ro­tów ta­nich skle­pów dys­kon­to­wych i wy­ha­mu­je roz­rost ich sieci. Aldi, Lidl, Netto oraz Bie­dron­ka, w ostat­nich la­tach po­dzie­li­ły mię­dzy sie­bie rynek. Mimo, że dys­kon­tów dzia­ła w Pol­sce tylko nieco ponad 3,6 tys. (na ogól­ną licz­bę 137,7 tys. pla­có­wek spo­żyw­czych), to sieci ta­nich skle­pów za­gar­nę­ły dla sie­bie dużą pulę z ob­ro­tów całej bran­ży.

Łączna kwota 52 mld zł rocznych obrotów dała sieciom dyskontowym pozycję największego gracza na rynku handlowym. Do tej pory Aldi, Lidl, Netto oraz Biedronka lepiej niż inne podmioty radziły sobie z przejawami kryzysu w branży spożywczej. Mimo silnej konkurencji cenowej oraz deflacji cen żywości dyskonty w ostatnim czasie rozwijały się bardzo dynamicznie, jednak - jak wksazuje ekspert BESI Marta Mickiewicz - w najbliższym czasie ten wzrost zostanie zahamowany przez efekt kanibalizacji, czyli konkurencję placówek w ramach tej samej sieci.

W ubiegłym roku w Polsce przybyło w sumie 338 sklepów dyskontowych, tymczasem wg danych Euromonitor International, w tym roku sieci otworzą tylko 238 nowych placówek handlowych. Ich obroty powinny dalej się zwiększać, jednak już o połowę wolniej, co w praktyce będzie oznaczało roczny wzrost na poziomie 6 proc.

Dziennik podkreśla, że ograniczenie ekspansji jest efektem zmiany strategii sieci dyskontowych. Prym w tej dziedzinie przejmują teraz sieci convenience, takie jak Żabka, część placówek Carrefour, czy Tesco w formacie Express.